Bolesław Biegas w Wejman Gallery


Bolesław Biegas w Wejman Gallery

Bolesław Biegas w Wejman Gallery

Trzydziestego sierpnia w warszawskiej Galerii Sztuki – Wejman Gallery przy ulicy Jaracza 8 otwarta została wystawa monumentalnych, odkrytych niedawno prac Bolesława Biegasa. Zapisał się on w historii sztuki jako niepokorny wizjoner, buntownik i zarazem „artysta totalny”.

Główną atrakcją wystawy będą odkryte dwa lata temu na Węgrzech i do tej pory nieprezentowane publicznie obrazy Smutek (La Tristesse) i Fala (La Vague), wcześniej znane jedynie z czarno-białych reprodukcji z roku 1906. Prace zostały wywiezione we wrześniu 1939 roku na Węgry, po ataku wojsk niemieckich na Polskę, który rozpoczął II wojnę światową. Uchwycona w obrazach melancholijna atmosfera Fin de siècle jeszcze mocnej podkreśla ich legendę. Oba są równie mocne w wyrazie i ekspresjonistycznym zestawieniu barw, co sprzedany w 2012 roku za 120 mln dolarów obraz Krzyk Edwarda Muncha. Wszystkie te trzy prace mają ze sobą wiele wspólnego, mówią o kondycji człowieka, jego psychice i potędze natury. Pochylona postać z obrazu Smutek może stać się równie wyrazistą ikoną, co oblicze z Krzyku Muncha.

 

Smutek (La Tristesse), przed 1906

Smutek (La Tristesse), przed 1906

 

Dwóm wspomnianym obrazom towarzyszyć będzie kilkanaście innych prac prezentujących dorobek Biegasa, a wśród nich różnorodne obiekty: rzeźby, obrazy sferyczne charakteryzujące się wpisanymi do kompozycji z kół i półkoli tajemniczymi kobietami. Cykl ten stał się niemalże wizytówką Biegasa. Postacie o dyskretnych uśmiechach, niczym grymas Mona Lisy, mogą stać się nową ikoną. Innymi pracami na wystawie będą niemal surrealistyczne dzieła ilustrujące okrucieństwa wojny oraz nokturny w duchu symbolistycznym.

 

Fala (La Vague), przed 1906

Fala (La Vague), przed 1906

 

Biegas rozpoczął swoją karierę artystyczną jako rzeźbiarz. Opinie badaczy na temat podjęcia przez niego prób malarskich nie są jeszcze ostatecznie ustalone, między innymi dlatego, że zachowało się niezwykle mało obrazów z wczesnego okresu. Z tego względu wystawa daje po raz pierwszy możliwość zapoznania się z bardzo wczesnymi pracami, które w przyszłości mogą stać się własnością instytucji muzealnych bądź trafić do prywatnych kolekcji.

Wystawa ma w założeniu przybliżyć bogatą osobowość twórcy, który dzięki dumie i niezłomności potrafił przeciwstawić się trudnej rzeczywistości i pozostał sobą. Jego charyzmę odzwierciedlają powyższe wybitne dzieła, rzucające na jego twórczość nowe światło.

Najnowsze badania naukowe na temat wczesnej malarskiej twórczości Biegasa ukazują różnorodność talentu i otwartość umysłu. Sam artysta poświęcił się malarstwie na początku XX wieku za namową Stanisława Wyspiańskiego, którego pastel Macierzyństwo został zresztą w ubiegłym roku sprzedany za 4 miliony 366 tysięcy złotych – dziesięć lat wcześniej wylicytowano go za 620 tysięcy.

Życie Bolesława Biegasa obrosło taką legendą, że śmiało można powiedzieć, iż jest gotowym materiałem na film. Władze komunistyczne, podobnie jak wielu innych wybitnych twórców, całkowicie wykluczyły go po II wojnie światowej z roli artysty, odrzucając jego światopogląd i niezależność. Przez lata zapomniany, dziś jest przywracany polskiej kulturze i sztuce i wiele wskazuje na to, że jego powrót okaże się bardzo spektakularny i sensacyjny.

 

Bolesław Biegas, Ballerina, 1925

Bolesław Biegas, Ballerina, 1925

 

Informacje o wystawie:

• miejsce ekspozycji: Wejman Gallery, ul. Jaracza 8, Warszawa
• czas trwania: 30 sierpnia – 5 października 2018 (pon.-pt., godz. 11:00-18:00)
• organizator wystawy: Wejman Gallery
• inne informacje: wstęp wolny
• Kontakt: tel.: +48 603 534 181;
e-mail: galeria@wejmangallery.com; internet: www.wejmangallery.com;

Tagi: ,